Tiedote koskien KVTES kertaerää!

15.10.2018

Toimintaohjeita koskien KVTES kertaerää

Kertaerään liittyvien edellytysten mukaan työntekijällä tulee olla tarkastelujakson 3.9. - 18.11.2018 aikana vähintään yksi palkallinen työpäivä, jota erä maksetaan. Nyt on käynyt ilmi, että jotkut työnantajat ovat antaneet esim. vuosilomiin tai lyhyisiin sijaisuuksiin liittyviä linjauksia, joiden seurauksena työvapaalla olevat työntekijät eivät kertaerää saa. Esimerkiksi hoitovapaalla olevien osalta työnantaja on voinut kieltää lyhyiden sijaisuuksien teettämisen tai palkata työvapaalla olevia vain vuokranvälitysfirman kautta. Asiasta on neuvoteltu KT Kuntatyönantajan kanssa, mutta asiaa ei ole saatu neuvotteluteitse ratkaistua. Joihinkin työnantajan menettelyihin voi liittyä tasapuolisen kohtelun velvoitteen rikkomista tai jopa syrjintää.

Tasapuolisen kohtelun rikkomisesta voi olla kyse myös silloin, jos työnantaja on aiemmin tänä vuonna myöntänyt perhevapaalla oleville vuosilomia tarkastelujakson ajalle, mutta on muuttanut käytäntöään jossain vaiheessa eikä enää myönnä muille perhevapaalle oleville vuosilomaa tarkastelujaksolle. Koska kyseessä on perhevapaalla olevista jäsenistä ei käytännön muuttamiselle voi olla ainakaan toiminnan järjestämisestä johtuvaa hyväksyttävää syytä ja syntyy vahva epäilys tasapuolisen kohtelun rikkomisesta.

Jäseniä kehotetaan yllä mainituissa tilanteissa ottamaan yhteyttä paitsi esimieheen myös luottamusmieheen. Luottamusmiehen tulee neuvotella asiassa työnantajan kanssa ja kiinnittää työnantajan huomiota erityisesti siihen, jos kertaerää vaille jäävä jäsen on perhevapaalla. Näin siksi, että kyseessä voi olla lainvastainen syrjivä menettely. Jos asia ei paikallisesti neuvotellen ratkea, tulee luottamusmiehen olla Tehyyn yhteydessä. Tehy tutkii asian ja jos syntyy epäilys syrjinnästä tai tasapuolisen kohtelun rikkomisesta, selvitetään mahdollisuus asian viemiseen tuomioistuimeen. Tarkoituksena on saada asiassa ennakkotapauksen luontoinen tuomio, koska asia on periaatteellisesti tärkeä.

Yhteydenotto Tehyyn tapahtuu kätevimmin Tehyn asiointipalvelun kautta. Palvelun kautta voi liittää kaikki asiaan liittyvät dokumentit (esim. työnantajan kertaerästä antamat kirjalliset ohjeet) ja jäsenen yhteystiedot.

Tehy on nyt julkaissut kertaerää koskevat omat täydennetyt ohjeet jäsenistölle.
Muistutuksena myös aiemmin ilmestynyt PowerPoint -esitys, josta löytyy esimerkkejä kertaerän maksamisesta.

Ohjeen kohdassa 5 käsitellään palkattomalla vapaalla olevaa työntekijää, jolle työnantajan ei tarjoa lyhyttä sijaisuutta (keikkaa) ja taustalla on todennäköisesti syynä välttyminen kertaerän maksamiselta. Jos kyseessä on jäsen, joka on perhevapaalla, voi kyseessä olla paitsi tasapuolisen kohtelun rikkominen myös kielletty syrjintä.

Olkaa tarvittaessa yhteydessä pääluottamusmiehiin!

Jussi Rantanen

Koordinoiva pääluottamusmies